Tuesday, October 13, 2009

Bekerja @ sambung belajar??

Selepas tambah, tolak, bahagi, darab, lebih kurang 9 minggu je lagi ana adalah student Politeknik Sultan Idris Shah ni…sedih..sbb ana sayang semua memori ana sepanjang ana berada di sini..suasana, kawan-kawan, semualah!!x dpt bygkan nti ana dh bkn student poli ni..erm, pasrah..masa tetap berlalu..yg dh lepas tu dijadikan kenangan sepanjang hidup ana..yg MEMENINGKAN KEPALA ana sekarang ni…

KERJA @ SAMBUNG BELAJAR??


Klu kerja, mungkin boleh dapat pegang duit sndr, leh tolong serba sedikit family..tp, jd SECRETARY KE???aduh...kne pk btul2 ni..nk dpt keje jd SU ni mmg byk peluang even sblm ana grad ni pun SPA mungkin akan datang interview kami student secretary ni, tapi….hurm..(termenung berfikir panjang) tetiba semalam, time ana msuk “kelas Keusahawanan”, Puan Dewi Mahara 1st time mengajar kami..xthu la, samada cara pengajaran beliau berkesan atau beliau ada gne teknik2 apape, yang penting beliau berjaya menarik minat ana menjadi USAHAWAN..


USAHAWAN???

Sebelum menjadi usahawan, kita kne betul2 bersedia dari segi mental dan fizikal..mmg perlu tabah!!andai ALLAH swt telah menetapkan ana untuk menjadi usahawan, alhamdulillah..jika sebaliknya, redha..walau mcm mana pun, kte sebagai manusia perlu berusaha dulu, insyaALLAH, ALLAH swt sentiasa menolong..kerana 9/10 rezeki itu datangnya dari perniagaan..


BELAJAR???


Memang ada niat nk smbung belajar..tp apa yang duk mmbuatkan ana jd kurang keyakinan untuk smbung blaja ialah, HUTANG!HUTANG!HUTANG! dengan ptptn.. perkara ni mmg memeningkan dan membantutkan niat ana menyambung pembelajaran..cukupkah setakat ilmu yang ana dapat di poli ni?? Ilmu manusia ni x penah cukup..sbb ALLAH swt sndri menyuruh manusia sentiasa mencari ilmu selagi nyawa di badan..bak kata pepatah, “mencari ilmu sampai ke negeri cina”..erk..btul ke pepatah ni??hehe..insyaALLAH, jika ALLAH swt tidak menulis takdir ana untuk menjadi usahawan, ana akan bekerja smbil sambung belajar (PJJ- Pengajian Jarak Jauh).. biarlah lame mane pun masanya, atlease ana belajar tanpa menyusahkan orang lain dan yang paling penting, TAK BERHUTANG..


KESIMPULAN??


Kesimpulannya di sini, pas blaja klu ada rezeki ana nk cuba dalam bidang usahawan dulu..kemudian jika tak ditakdirkan ana menjadi usahawan, ana akan bekerja smbil belajar then bile dh dapat degree, leh la jadi PENSYARAH pulak..hehe(cita-cita dari dulu lagi)..rezeki itu terletak di tangan ALLAH swt..kita hanya mampu merancang, namun ALLAH swt yang menentukan..doakan yang terbaik buat ana ye..:-D

0 comments: